Ferrenzo.nl

Stoelrails in The Van

Omdat de stoelen in de Van wel bevielen, maar de verstelmogelijkheid te wensen overliet ben ik op zoek gegaan naar geschikte stoelrails. Om door de APK te komen heb ik eens beugels gemaakt die ervoor zorgden dat de stoelen aan de achterkant vast kwamen te zitten (eerder kon je ze vrijelijk kantelen), maar daardoor waren ze eigenlijk helemaal niet meer te verstellen. Het spreekt voor zich dat dat niet optimaal werkt. Toegang tot de laadruimte via de zijdeuren is zo erg beperkt. Zonder de beugels waren de stoelen maximaal 12 cm verstelbaar en dat alleen met moeite en zonder erop te zitten.

Op de sloop kwam ik er al snel achter dat deste luxer de auto is, deste complexer de stoelrails is en in vele gevallen daarmee niet meer bruikbaar. Uiteindelijk kwam de verreweg het best bruikbare rails uit een Suzuki Alto (vorige model). De rails zit per stoel met 5 bouten op de vloer vast en met 4 bouten aan de stoel. Eenvoudig te demonteren. Enige punt is dat het inklikpunt van de gordel op de rails vastzit. Omdat de rails slechts aan 1 kant vergrendeling heeft moet dat ook meteen de kant zijn waar de gordel vast zit, de binnenkant. Maar... Ik wil de hendel voor de ontgrendeling aan de buitenzijde hebben, dus moet dat inklikpunt voor de gordel verdwijnen. Geen probleem voor de haakse slijper... :-)

Het maken van een stevig frame bleek een stuk meer werk dan ik van te voren had kunnen bedenken (duh!!! What's new? ;-). De eerste stoel heeft me meer dan twee middagen gekost. De tweede ging drie keer zo snel en van het foto verslag van het bouwen ervan staat onderaan de pagina een link. Belangrijk bij het ontwerpen van het frame is dat de stoel bij voor- en achterwaarste druk ook recht blijft staan en dat de rails precies parallel lopen (omdat de boel anders gaat wringen). Tevens wilde ik de standaard Mini bevestigingspunten blijven gebruiken. Ten eerste omdat het zonder al te grote problemen moet kunnen en ten tweede omdat het altijd mogelijk blijft andere stoelen te monteren. Een ander punt is dat de vloer best doorgezakt was op het achterste, buitenste steunpunt van de stoel. Dat moet beter kunnen door de stoel verder naar buiten, in de buurt van de dorpel, te laten rusten.

Al met al ben ik wel erg tevreden met het resultaat. Het frame is erg stevig geworden, bijna geen speling te voelen bij het draaien van de stoel om haar verticale as. De stoelen zijn enorm ver te verstellen en ze rollen heel erg soepel. Het enige punt is dat de rails iets achterover hangt (dit om tegelijkertijd over de dwarsbalk onder de stoelen heen te komen en de achterkant van de stoel voldoende laag te houden). Dus als je op de stoel zit bij het verstellen moet je er rekening mee houden dat je naar achteren zal rollen...

Zie het foto-verslag van de operatie.