Ferrenzo.nl

Fietscomputer

De standaard teller in de Van geeft, door het gebruik van een standaard Metro blok zonder aangepaste snelheidskabeloverbrenging, ongeveer 20% te weinig aan. Als 'ie al wat zinnigs aangeeft, want tussen de 20 en 80 km/u is er geen touw aan vast te knopen, zo hard slingert ze heen en weer (op afzienbare termijn wordt een betere teller geplaatst). Om deze redenen en omdat een fietscomputer nog vele andere voordelen heeft (dagteller, totaalteller, max. snelheid, tijd) hebben we een fietscomputer in de Van gezet.

De computer is er eentje van Sigma, en dan de Sport versie. De Sigma is gegarandeerd tot 300 km/u (ben er nog niet aan toegekomen om dat te controleren ;-) en omdat de Sport er wel gaaf uitzag was de keuze snel gemaakt. Plaatsen is vrij makkelijk. Een aluminium strip van ongeveer 12 cm is 90 graden 'gewokkeld'. Aan de ene kant een gat van 8 mm (IIRC), aan de andere kant de sensor. De magneet gaat op de linker binnenste homokineet, vastzetten met twee lange tiewraps. De kant van de strip met het gat wordt vastgemaakt met een bout die al in het carter zit geschroeft.

Het afstellen van de computer doe je door de omtrek van je wielen in millimeters op te geven. Bij ons lijkt het erop dat de afwijking ongeveer 3% is van de werkelijke snelheid (gecontroleerd a.h.v. een politie-ijkrapport en de groene paaltjes langs de weg).

Sensor met strip

Dit is een close-up van de strip met sensor. De volgende keer zal ik hoger mikken met de camera... :-)

Sensor, close-up

De display is op de stuurkolom gezet en is op deze manier erg goed afleesbaar.

Display

's Nachts was de display moeilijk tot niet afleesbaar, dus heb ik nog twee witte leds op de verlichting aangesloten en op de display gericht. Zie hier het resultaat, bij daglicht... De getoonde 167.48 is van de dagteller, niet de maximaal gemeten snelheid. ;-) Sinds kort staat het record van die laatste op 172.9 km/u, de dagteller is al weleens tot 330 km gekomen (iedere tankbeurt op nul).

Display met verlichting