Ferrenzo.nl

Rolkooi, fase 0

Tsja, waar zal ik beginnen? Op een gegeven moment dan is het zover, dan wil je een rolkooi in je Mini. Geen standaard rolkooi, maar eentje naar eigen wensen. Daarbij opgeteld wil je zelf wel weer eens wat ervaring op doen met lassen en slijpen en voor je het weet heb je besloten er zelf eentje te gaan bouwen.

De redenen dat er een rolkooi moest komen zijn:

  1. Veiligheid. Vooral vanaf de zijkant vrees ik de grote auto's en vrachtwagens die er overal rondrijden.
  2. TCF! (the coolness factor)
  3. Verbeteren torsiestijfheid en daarmee de wegligging.
  4. Lekker knutselen.
Voorwaarden waaraan de rolkooi minimaal moet voldoen:
  1. Veiligheid verhogen en nooit de inzittenden extra schade kunnen toebrengen.
  2. Torsiestijfheid verhogen.
  3. Niet in de weg zitten. Daarbij is het laadvermogen van 1 wasmachine + 1 droger maatgegevend, alsmede het comfort van de passagier.
  4. Volledig zelf te bouwen. Alleen de bouten worden kant en klaar aangeleverd en de buizen mogen al gerold/getrokken zijn.
  5. Demontabel. Om buiten de auto afgelast te kunnen worden en bij een eventuele restauratie verwijderd te kunnen worden.

Vele maanden van slapeloze nachten gingen vooraf aan het punt waarop de buizen daadwerkelijk besteld werden. In die tijd is het ontwerp vaak aangepast, verbeterd en vereenvoudigd. Zelf tijdens het bouwen worden er nog dingen in het ontwerp (slechts schetsen en hersenspinsels) veranderd. Maar inmiddels begint het al wel ergens op te lijken.

Het was de bedoeling om voor de buizen koud getrokken, naadloze St 35 buizen te gebruiken in de maten 40x2 en 35x2 en die zijn dan ook besteld (per maat ongeveer 12 meter). De dikkere buizen worden gebruikt voor de drie omgekeerde U's, de 35 mm buizen voor alles wat ertussen komt.

Het grootste probleem tot nu toe was het buigen van de buizen. Het principe van een krik en stempel die tegen de buis aandrukt zorgt ervoor dat deze erg stijve buizen knikken. Een poging met een met zand afgevulde en dicht gelaste buis gaf hetzelfde resultaat. Een gasvlambuis is op deze manier wel te buigen, dus is ervoor gekozen om de 4 bochten en twee bochtige stukken te maken uit gasvlambuis van 42x3 mm en dat te verlengen met de 40 mm dikke buizen. Nadeel is dat je verschillende buizen in lengte richting aan elkaar moet lassen, wat EN niet mooi is EN de sterkte niet ten goede komt. Om de sterkte niet teveel in het gedrang te laten komen wordt op het te lassen deel een buis inwendig aangebacht (een stuk van 35 mm doorsnee en 4 cm lang). Op dat punt worden de twee buitenste buizen op 4 mm afstand van elkaar vastgelast. Grote voordelen van deze oplossing zijn dat ik alles zelf heb kunnen doen en dat het veel makkelijker is om de geboven buizen precies passend te maken in de Van.

Einde fase 0. Ga verder naar fase 1!