Ferrenzo.nl

Rolkooi, fase 3

Voor fase drie staat er veel op het programma. Het is de bedoeling dat de A-stijl en B-stijl gedeeltes en alles ertussen en eromheen in en aan de Van worden vast gemaakt. Wederom reizen we af naar de Achterhoek naar onze schoonouders, met een Van volgeladen met gereedschap en ijzer. Dit keer moet goede veerbollen, dus alles ging goed. :-)

Punten die op het programma stonden, met betrekking tot stijlen A / B:

  1. Verstevigingsplaatjes maken en in de carrosserie lassen.
  2. Voetjes voor de pootjes maken en vast lassen.
  3. Een aantal buizen op maat maken en/of vast lassen.
  4. Verbindingstukjes maken en lassen.

De A-stijl buis wordt aan de vloer en aan het binnenspatbord vastgemaakt. Hier zie je de (nog niet doorgeboorde) versteviging op de juiste plaats vastgelast. Daarbij nog een flink stuk originele kleur... ;-)

spatbord versteviging

Dit is de versteviging in de vloer, met daarbovenop al het voetje voor de buis die erop komt te staan (die overigens ook al in beeld is). De voet komt met drie M8 RVS bouten vast te staan.

versteviging A-stijl vloer

Hier zie je ook weer de versteviging met daarop de voet en daar bovenop weer los de constructie die bij de B-stijl komt. Zoals de constructie nu staat wordt ze met twee punten vastgelast aan de voet en dan buiten de Van afgelast. De al gelaste verbinding tussen de dwarsbuis en de U was m'n eerste bij de rolkooi die twee buizen haaks moest verbinden. Dat is dan ook goed te zien. :-(

B-stijl constructie in pas opstelling

Een close-up van de verbindingen van de A-stijl U naar het binnen spatbord en de dwarsbuis die voor het dashboard langs loopt. Alles zit hier net aan elkaar gepunt.

A-stijl is net aan elkaar gepunt

Een wat ruimere blik, je ziet nu die de voet ook goed.

A-stijl hits back

Nog een keer een ruimere blik, maar nu in de breedte. Niet zichtbaar, maar de buis voor het dashboard langs loopt onder de klepjes van de dash door maar vooral boven de knoppen van het licht en de choke langs.

A-stijl in de breedte

De B-stijl volledig in elkaar gelast staat vers in de zinkspary te drogen.

B-stijl afgelast

De A- en B-stijl zijn af en weer in de Van gemonteerd. Daarna ben ik de tussen stukken op maat gaan maken. Hier zie je stang die A en B met elkaar verbind. Aan de voorkant komt ze steviger vast te staan dan van achteren. De reden daarvoor is dat ik rekening moet houden met demontage.

verbinding A en B

Een close-up van de verbinding bij de A-stijl. Dit is *in* de auto gelast, maar alleen aan de onderkant. Later is de bovenkant aan de beurt. Het uitstekende stuk buis wordt nog met een driehoekge plaat vastgelast aan de U, voor extra stevigheid. Daarbij is er een gleuf gemaakt in dat stuk buis, zodat ze beter kan klemmen om de verbindingbuis.

close-up van de verbinding

Nog een foto van de zijkant van de A-stijl U, afgelast, geslepen en in de zinkspray.

zijkant A-stijl

En dan kan alles weer achterin de Van en gaan we rap naar Amsterdam, de kooi blijft voorlopig even zitten. Al was het alleen maar omdat de dwarsbuis achter de stoelen het lasapparaat mooi tegen kan houden bij een remactie. En Dirk was erbij...

volgeladen

Einde fase 3. Ga verder naar fase 4!